lauantai 26. tammikuuta 2008

Ah ja voi


Mies lähti yllättäen työmatkalle, päivän varoitusajalla. Minä yskin ja pärskin kilpaa pojan kanssa, olen aina sairaana, kun mies on reissussa... Isovanhemmat ovat taas tulleet hätiin, pääsisin päiväunille, mutta... lainasin eilen kirjastosta lisää ihania kirjoja. Olen nimittäin päättänyt -taas kerran- opetella ompelemaan. Nyt en voi malta olla selaamatta ja suunnittelematta, vaikka tuskin vielä viikonloppuna pääsen töihin. Mutta suunnitteluhan se kaikkein hauskinta on! Varsinkin, kun vihaa ompelukonetta ja kaavoja...

Mutta niistä kirjoista. Aika mainio on JUJU-Erilainen lastenvaatekirja (Mari Savio ja Kati Rapia). Tykkään ulkoasusta(tekstiin en ole vielä syventynyt) sekä ideasta (vanhasta uutta). Ohjeissa näyttää olevan monta kokeilunarvoista. Tyttärelle. Missä pienten poikien ihanat vaatteet?? Kirjassa on toki housuja ja huppareita, mutta hameita ja mekkoja vasta onkin (ovat ne toki suloisia).

Toinen hauska kirja on Haalareista molla-maijaan. 80- -luvun tyyliin, mutta tästä saa ideoita vaatteisiin ja leluihin. Ja tässäkin kirjassa muokataan vanhoista vaatteista uusia (niinhän ennen tehtiin koko ajan =) ).

Ja tietysti piti ottaa yksi sisustuskirja =). Katrin Cargillin Helpot kodin tekstiilit. Olen pitkään aikonut ostaa tämän, onneksi en ostanut... Kivan näköinen kirja, mutta minulle sopivia ohjeita lähinnä vain tyynynpäälliset. Meillä kun ei verhoja käytetä, enkä vielä uskalla sohvanpäällistä alkaa suunnittelemaan. Minun pitää myös totutella siihen ompelukoneeseen pienten kangaskappaleiden kanssa (ei parivuoteen päiväpeitteen..). Mutta ehkä palaan tähän kirjaan uudestaan, kun (jos) kokemusta karttuu.


1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

meilläkin nuhaillaan, liekö virtuaalisesti tarttunut?? :) mulla oli eilen aivan hirvee olo, päässä ja poskionteloissa jyskytti ja oli aivan umpiflunssainen olo. sitte tänä aamuna rupes yhtäkkiä nenästä valuun ij´han sikana verta ja sitten apine helpotti ja olo on kuumasti parempi. hyvä, koska illalla ollaan menossakin miehen kanssa kavereiden seurassa iltaa istumaan pitkästä aikaa, ehkä jaksan sittenkin :) tuosta juju kirjasta. minäkin tykkäsin siitä, se oli vasta minulla kirjastosta lainassa. tyttöjen vaatteet olivat ihania, mutta minua ärsytti kyllä tosi paljon ettei siinä ollut juuri ollenkaan poikien vaatteita. helposti noita kaavoja muokkaamalla ois saanut pojillekin omat versionsa, mutta ideat olisi saaneet olla jo valmiiksi kirjassa. se tahrojen peitto kohtakin oli vaan pitsiliinoilla peittämistä tyttöjen vaatteista, kun helposti ois voinu pojankin puseroon vaikka auton kuvan aplikoida tai taskun väsätä kangastilkusta... ihana tuo edellisen postauksen apina muuten, oikeinkin suloinen ja siististi tehdyn näköinen :)